تبلیغات
گزیده اخبار علمی - مجله علمی - نکته ‌ای درباره چای بعد از غذا
گزیده اخبار علمی - مجله علمی
در راستای بالا بردن سطح علمی مطالب جالب علمی و روز دنیا را برای شما ارایه می دهیم

مرتبه
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1391
چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چای سبز در صورتی که به همراه غذا مصرف شود، می‌تواند جذب چربی را کم كند و موجب لاغری شود. از سوی دیگر، همیشه توصیه می‌شود كه حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا چای بخوریم تا به این ترتیب در جذب آهن موجود در غذا خللی وارد نشود....

حال باید دید که خوردن چای با غذا یك عادت غذایی خوب هست یا نه؟
موضوعی که باید در این خصوص در نظر گرفت، تاثیر چای بر کاهش جذب آهن است. خیلی‌ها تصور می‌كنند كه تنها چای سیاه است كه موجب كاهش جذب آهن می‌شود و خوردن‌اش را باید حداقل یك ساعت بعد از غذا به تأخیر انداخت در صورتی که تفاوتی بین چای سبز و سیاه نیست زیرا پلی‌فنول‌های موجود در هر دو نوع آنها مانع جذب این ماده معدنی ارزشمند می‌شود. در ضمن، بیان موضوعی مانند تاثیر چای بر کاهش جذب چربی و کاهش وزن چندان علمی نیست و باید مقدار، زمان مصرف، غلظت چای و حتی نوع غذای مصرفی با آن روشن شود.
اگر چای سبزی که مصرف می‌شود، همانند چای سیاه غلیظ باشد، در بحث آهن غیرهِم تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید، تاثیر چای و تداخل آن بر جذب آهن در رژیم‌های غذایی با منبع گوشت از نظر جذب این ماده مغذی مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در منابع غذایی غیرگوشتی موجب بروز تداخل می‌شود. به‌طوركلی، آهن در مواد غذایی به دو شکل منابع هِم که در انواع گوشت‌ها یافت می‌شود و منابع غیرهِم که در تمامی مواد غذایی گیاهی است به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان داده‌اند كه تركیبات موجود در چای می‌توانند با آهن غیر هِم تركیب شده و جذب این نوع آهن را پایین آورد.
بنابراین، توصیه می‌شود چای، چه سبز و چه سیاه، همراه غذاهای غیرگوشتی مصرف نشود زیرا سبب بروز تداخل و کاهش جذب آهن می‌شود. بهترین زمان برای مصرف چای یکی دو ساعت قبل یا بعد از غذاست زیرا غذا تا بخواهد به مرحله هضم برسد، باید یک سری مراحل را در دستگاه گوارش طی كند. به ویژه اگر غذای مصرفی چرب باشد، هضم غذا 2 تا 4 ساعت طول خواهد كشید و تا زمانی که به مرحله هضم برسد می‌توان چای را مصرف کرد اما در هر حال مصرف چای با غذا چون روی هضم آن تاثیر می‌گذارد، درست نبوده و عادت غذایی مناسبی تلقی نمی‌شود. از سوی دیگر، صرفاً نوشیدن چای با هدف كاهش وزن نیز اقدامی منطقی به حساب نمی‌آید. اینكه افراد فقط با مصرف یك ماده غذایی خاص به لاغری دست پیدا كنند نه توصیه می‌شود و نه علمی است زیرا كاهش كالری دریافتی در مقایسه با كالری مصرفی است كه می‌تواند بیشترین نتیجه یا همان كاهش وزن مورد انتظار را به همراه آورد.



طبقه بندی: تغذیه، 
برچسب ها: نکته ‌ای درباره چای، چای بعد از غذا، نوشیدن چای، خواص چای، چای سبز، چای قرمز،
ارسال توسط پیمان کوره پز
آخرین مطالب

قالب وبلاگ